Alla inlägg under juli 2009

Av Roland - 20 juli 2009 20:17

Har inte fått tid för något annat än födelsedagskalas i dag. Regnet har öst ner men svärmors 85-årsdag har firats med släkten och alla åldrar. I morgon avslutar vi veckan med besök i galleriet och onsdag åker vi hem för att hämta mitt provex av "Älskade"sen blir det tryckning om allt ser bra ut.

TACK

Av Roland - 19 juli 2009 18:40


I dag besökte jag centrum i Munkfors, det vill säga "Koppra" och ICA, tyvärr var det bara en "kvinna" som kände igen mig! Jag tillsammans med familj lämnade bruket för 38 år sedan så återkomsten kan kännas som ett misslyckande för mitt bokprojekt och lilla utställningen. Jag lägger en Gästbok på Perrongen så får jag förmodligen holländska och tyska namn då samhället invaderats av människor som vill bo i skymundan och lugnet vid Munkforsen. Skönt dock att det finns inflyttning i det lilla Mini-Eu-samhället där allt annars tycks ligga i träda. "Varannan holländarnas" är ingen osanning och det nya språket från de språkbegåvade kolinialisterna gör att dialekten i samhället inte är så svår att förstå längre! Nu kan man i alla fall jämföra med Nederländskan, då blir dialekten i "Munkförs" enkel!

TACK

Av Roland - 18 juli 2009 18:43


I dag har jag fått ställa ut mina akvareller i Perrongen gamla järnvägsstationen i Munkfors. Jag har fått ett eget rum biljettexpeditionen där jag också kommer att presentera min bok Älskade... så snart den kommer från tryckeriet och förlaget Vulkan. 

Tack till Hanna och Gert på galleriet Perrongen www.perrongen-munkfors.com

för all hjälp.

Världen går vidare.

TACK

Av Roland - 12 juli 2009 11:08


I dagens nummer av GD finns en inlaga om kyrkorna i Gävle där sägs att vi ska få en minaret i Gävle. Då får rådhusklockan konkurrens och utflyttningen från Gävle bör öka om vi ska höra utrop varje gång mattan ska fram.Jag vill bestämma själv när jag vill sova.

TACK


Av Roland - 9 juli 2009 20:10


Myggorna invaderar Österfärnebo och områdena kring Dalälvens delta nu vädjar människorna om hjälp för att kunna vara ute i sommar då tar vi pengar från bidrag till Somalia eller Afgahnistan snälla snälla SIDA!

TACK

Av Roland - 8 juli 2009 21:42


Klockan 22 går jag och kompisen ut för att fiska i den 17 meter djupa sjön i Hälsingland. Inga fiskar syns till och vi tar ett break och sover i vindskyddet några timmar. Då hör vi det otäcka knastret då grenar bryts, klockan är nu halv 2 på natten. Min filt räcker inte till för att hålla myggen borta samtidigt som natten bjuder på fuktig kyla. Peter sover på britsen mitt emot och han hör antagligen sämre eller sover bättre då det är hans första semestervecka. Det jag hör kan vara björn eller något större djur men Peter och jag trotsar mörkret och varningssignalerna i den täta skogen på vår vandring hem ca 2,5 kilometer till vår lilla skogsstuga. Om det var en björn får jag aldrig svar på men spänningen gör att jag återvänder och hoppas att nästa gång finns han där den stora brunbjörnen och kanske vi får en röding också.

TACK

Av Roland - 5 juli 2009 21:05


I morgon går färden mot skogen och som vanligt hoppas jag få träffa på brunbjörnen på avstånd. Det vackra Hälsingland med medelpunkten Edsbyn ger kompisen och mig själv retreat under 2-3 dagar. Lite fiske, sitta på en enkel altan vid det lilla huset vid bäcken som porlar nästan hela året. Några kilometer från närmaste granne men mitt i naturen och fåglar vargar och björn som grannar!

TACK

Av Roland - 3 juli 2009 22:37


I dag fick jag för första gången se en myggfälla där myggornas transportsystem rubbas och de går i fällan och dör. I nödfall kan de dö genom en kemikaliedos samma som användes i kriget i Vietnam där Vietnamesrna dog som flugor! Här är det mygg som dör den grymma döden med en apparat som i all stillhet i buskarna hos grannen håller rent från moskitos. I kväll hittades två knott och ett blad senare var knotten borta troligen rymt kanske de överlever! Hurra!

Jag kommer nu att köpa in mig i anläggningen då jag sett att knotten flytt och troligen lämnar myggorna vårt område då gerillan lyckats skrämma dom till andra trevligare ställen vid Dalälven.

Tack TF för en godhjärtad insats och hoppas att vi ses igen snart. Du får myggolja av IB om du besöker oss!

TAcCK

Presentation

Omröstning

Sverige är fortfarande bästa landet i vår värld.
 ja
 nej
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards